• darkblurbg
  • darkblurbg

Finalisten Imagine Scholierencompetitie 2016-2017 bekend

Gepubliceerd op: 06-03-2017

Op vrijdag 21 april 2017 presenteren middelbare scholieren uit het hele land hun biotechnologische project tijdens de Grote Finale van de IMAGINE Scholierencompetitie in CORPUS Congress Centre, te Oegstgeest. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben leerlingen in hun profielwerkstuk een innovatief idee van een wetenschapper in Life Sciences & Technology uitgewerkt tot een business plan, specifiek gericht op de problematiek in ontwikkelingslanden. Ze presenteren zes finalisten en vijf eervolle v

 

Tijdens deze veertiende editie van de IMAGINE Scholierencompetitie strijden zes groepen scholieren voor de hoofdprijs: een reis naar een ontwikkelingsland. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben leerlingen in hun profielwerkstuk een innovatief idee van een wetenschapper in Life Sciences & Technology uitgewerkt tot een business plan, specifiek gericht op de problematiek in ontwikkelingslanden. Ze presenteren hun business plan tijdens de finale voor een vierkoppige jury, bestaand uit experts op het gebied van (bio)technologie en duurzaam ondernemen. Naast de finalisten heeft IMAGINE ook vijf ‘eervolle vermeldingen’ uitgenodigd; zij zullen hun idee via een poster tonen en maken hiermee kans op een leuke prijs.

De Finale en postertentoonstelling vinden plaats op vrijdag 21 april 2017 in het CORPUS Congress Centre, te Oegstgeest van 12.30 tot 17.30 uur.

De finalisten die een presentatie houden dit jaar zijn (in willekeurige volgorde):

  • Scholieren Afke Damen, Dana van den Hoogen, Tessa Goedhart en Floor Hendrikse GSG Leo Vroman in Gouda met hun profielwerkstuk “Watercoaster”. Hun idee: water reinigen door middel van fotokatalyse in Vietnam. Zij zijn begeleid door wetenschappers Ruud van Ommen en Dominik Benz van de Technische Universiteit Delft.
  • Scholieren Floris Bakker, Thomas Wierda, Timo Schuringa en Samuel Dullaart van het Sint Ignatiusgymnasium in Amsterdam met hun profielwerkstuk “The CrackFinder”. Hun idee: een mobiele versie van de CrackGuard om scheuren in pijpleidingen op te sporen in Brazilie. Zij zijn begeleid door wetenschapper Menno van der Horst van de Technische Universiteit Delft.
  • Scholieren Elisabeth van de Berg, Paulien Remijnse, Anique Verpoorte en Ruth Zondag met hun profielwerkstuk “ Mexinano”. Hun idee: het verwijderen van zware metalen uit water door middel van colloidale nanomagneten in Mexico. Zij zijn begeleid door wetenschappers Ben Erné en Frans Dekker van Universiteit Utrecht.
  • Scholieren Niels Bouman, Alinda Dersjant en Margot Knapen van ‘t Atrium in Amersfoort met hun profielwerkstuk “Antioxirice”. Hun idee: het terugdringen van gewasverlies na overstromingen in Bangladesh door middel van een spray. Zij zijn begeleid door wetenschapper Elaine Yeung van Universiteit Utrecht.
  • Scholieren Barbara van Eeghen en Lotte Strong van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag met hun profielwerkstuk “AlgaeCulture”. Hun idee: het verbeteren van de agricultuur in Bangladesh door middel van micro-algen. Zij zijn begeleid door Ben van den Broek en Dorinde Kleinegris van de Universiteit van Wageningen.
  • Scholieren Yvet Boele, Merel van Gijzen, Idse Heintjes en Louie van Voorst van Christelijk Gymnasium Utrecht in Utrecht met hun profielwerkstuk “WeatherWatch”. Hun idee: door middel van een educatiepakket bewustzijn over het weer en klimaat in Kenia vergroten en gelijktijdig data verzamelen. Zij zijn begeleid door Martine Rutten, Nick van de Giesen en Rolf Hut van de Technische Universiteit Delft.

De eervolle vermeldingen die een poster tonen dit jaar zijn (in willekeurige volgorde):

  • Scholieren Esmee van Velthoven, Lowieke Snorn, Alinda Wu en Bas Biesheuvel van het Stanislas Westplantsoen in Delft met hun profielwerkstuk “Miscanthus giganteus” over olifantsgras in India. Zij zijn begeleid door Jan-Govert van Gilst van NNRGY Crops B.V.
  • Scholieren Marise Eigeman, Britte Spruijt en Lara Keesmaat van GSG Leo Vroman in Gouda met hun profielwerkstuk “Out of the Cloud" over weer- en klimaattechnologie in Tanzania. Zij zijn begeleid door Martine Rutten, Nick van de Giesen en Rolf Hut van de Technische Universiteit Delft.
  • Scholieren Jelle van de Waterbeemd, Mejdan Gashi en Benny Geerings van het Jan van Brabant College in Helmond met hun profielwerkstuk “Algae: Trashmen of the Future” over algengebruik in n Ghana. Zij zijn begeleid door wetenschappers Ben van den Broek en Dorinde Kleinegris van AlgaePARC en Universiteit Wageningen.
  • Scholieren Femke Leenders, Fenna Beijleveld, Rosanne Kop en Thom van Rij met hun profielwerkstuk “The Podzol Project" over bodemontwikkelingstechnologie in Burkina Faso. Zij zijn begeleid door wetenschappers Susanne Laumann, Timo Heimovaara en Jianchao Zhou van de Technische Universiteit Delft en Boris Jansen van de Universiteit van Amsterdam.
  • Scholieren Yasmin Abba, Nienke van der Wal en Davita Bosveld van CSG Het Noordik in Almelo met hun profielwerkstuk “Like a Fish in the Water” over een waterbehandelsysteem in Ghana. Zij zijn begeleid door wetenschappers Francisca Maalcke-Luesken, Monique Slegers en Michiel in 't Zandt van de Radboud Universiteit Nijmegen.